19 juli: Van  Lillesand naar Kisund

Nemophilist: a haunter of the woods. A person who loves the woods, it’s beauty and solitude.

kaart-19-7

In de nacht en ochtend wordt ik meerdere keren wakker van het tikken op de tent. Klinkt wel gezellig zolang je erin ligt, maar het is minder leuk als je eruit moet. Gelukkig houdt het om zeven uur op als ik eruit ga. Ondanks de bewolking ziet het er veelbelovend uit. We ontbijten, pakken de tent in en gaan weer op pad.

We doen eerst Lillesand aan. De ‘Lille’ komt om het onderscheid te maken met zijn grote broer, Kristiansand. In Lillesand gebeurt niet veel en het staat bekend om zijn witte huisjes. Het ligt prachtig aan het water en ze hebben een goede bakker.

Wij vervolgen de LF1. Het eerste deel loopt nog over de gewone weg. Links en rechts komen fjorden tevoorschijn en we genieten van elk uitzicht.

Na een tijdje duikt de route de bossen in en gaan we off-road.

En wederom heb ik me verschrikkelijk vergist in het hoogteprofiel. Ik had het vergeleken met gisteren en de conclusie getrokken dat het voor vandaag wel meeviel. Niets is minder waar. De combinatie van steilheid en los zand doet ons meerdere malen lopen.

Maar het is ontzettend mooi in de bossen. Alsof je alleen op de wereld bent. En daar hebben we wel wat zweetdruppels voor over. En wat regendruppels. Op een plekje in het bos maken we koffie en concluderen we dat Noors gebak ook best lekker is.

Na een lange tijd ploeteren komen we in Grimstad aan. Deze kustplaats heeft natuurlijk een haven met veel bootjes. Bijna allemaal pleziervaart want vissersboten komen we nauwelijks tegen. In de 18e eeuw werden hier heel veel schepen gebouwd op wel 40 werven. Al het hout in de omtrek werd ervoor gekapt. Ook is de plaats bekend van Henrik Ibsen (wie?) die hier gewoond heeft. Maar wat wij veel belangrijker vinden; het is ook de meest zonnige plaats in Noorwegen. In de maanden juni en jullie is er gemiddeld 266 uur zon (per maand). En dat kunnen we beamen want inmiddels schijnt hij weer volop. Op de markt staat een paella-kraam en we hebben best honger. Met uitzicht op de haven werken we beide een portie weg. Dat scheelt weer koken vanavond.

Vlak voor Fevik komen we ineens een stenen cirkel tegen. In Engeland gaan we daar altijd naar op zoek. Ik wist niet dat die hier ook waren. Helaas geen bordje erbij. Overigens zijn alle bordjes in het Noors, als ze er staan. Maar met een beetje puzzelen komen we daar wel uit.

De rest van de route vandaag is niet heel bijzonder. Hij loopt veel langs de autoweg. Weliswaar vrijliggend maar hier in het zuiden is veel verkeer. Misschien komt dat ook omdat het hier nu vakantie is.

Daarom zijn we blij dat we in Arendal komen. De oude haven is het centrum van activiteit. De bon-ton komen hier in bootjes om op de terrassen wat te nuttigen. Zien en gezien worden is het motto. Het Tyholmen district heeft prachtige houten huizen. Dat ze met houtbouw om kunnen gaan blijkt wel uit het feit dat ze hier het grootste houten gebouw van Noorwegen hebben weten neer te zetten. Wij kijken naar het komen en gaan van de scheepjes en werken ondertussen een bakje aardbeien weg. Ook typisch Noors.

Na een dikke zestig kilometer zijn we behoorlijk gesloopt. De benen moeten nog wel wennen. We zijn daarom blij dat de camping in zicht komt. Eigenlijk is het een watersport centrum annex B&B maar tussen de rotsen en in de boomgaard mag je ook tentjes neerzetten. We zijn de enige kampeerders en kiezen het mooiste plekje. Het lijkt bijna op wildkamperen maar het is wel fijn een douche op de achtergrond te hebben. Als avondeten hebben we een soepje met brood. Verder genieten we van de stilte en het uitzicht. Gezien de vermoeidheid zal het wel niet laat worden vanavond.

profiel-19-7

Getallen van de dag
Aantal kilometers: 61,8 (totaal 114)
Aantal hoogtemeters: 702
Camping Sjoversto (160 Nok / € 17)

0 gedachten over “19 juli: Van  Lillesand naar Kisund

1. Willem zegt:

De regen valt gelukkig mee bij jullie. De voorspellingen zijn redelijk zag ik.
    De 32 graden hier gisteren is ook niet alles.
    Veel plezier!

2. Sylvia zegt:

Ja, Hendrik Ibsen, onlangs met Sas op Terschelling/Oerol een voorstelling van het NNT gezien (Crashtest Ibsen: Ik zie spoken) naar aanleiding van een van zijn stukken.