4 augustus: Van Takle naar Haugland

Should – would – could – did

kaart-04-08

Vandaag verlaten we het Sognefjorden. We gaan richting westkust en zakken dan af naar Bergen, waar we morgen hopen aan te komen.

En dat gaat niet zonder slag of stoot. Om uit het dal te komen moet er geklommen worden. En wel 300 meter in drie kilometer. Dat geeft de eerste watervallen van de dag. In de bilnaad wel te verstaan. Af en toe kijken we om en zien we het Sognefjorden  steeds verder in de diepte liggen.

En om extra uit te rusten onderweg doe ik soms net of ik wat interessante foto’s maak.

Na de pas dalen we net zo snel af. In de verte zien we het volgende fjord alweer liggen.

Het is het Austgulenfjorden en het ligt erbij als een spiegel. Je ziet niet waar het water overgaat in de kant. Een mooi fenomeen om te kijken. Ik wordt er haast door gebiologeerd tijdens het koffie drinken.

Hierna volgen we dit fjord langs de oever. Ook hier zijn weer nauwelijks auto’s. Het is een mooi stukje route dat ik uit de tracks van Kees Swart heb gehaald. Kees weet altijd de mooie weggetjes te vinden.

Aan het einde van het Austgulenfjorden komen we weer op fietsroute 1. Dit wordt ook wel de Noordzee-route genoemd en deze hebben we langs de zuidkust ook een stuk gevolgd. Het is een grotere weg dus we komen nu zomaar ineens vijf auto’s per uur tegen. En weer een tunnel maar omdat dit een grotere weg is, is de tunnel ook wat luxer. Er zit zelfs verlichting in. Toch kleden we ons plichtsgetrouw om voor we het gat induiken.

Uiteindelijk komen we in Slovag. Klinkt als een Oost-Europese stad, maar het is echt in Noorwegen. Ik had uitgezocht dat de pont om kwart over het uur gaat. Met wat racen zijn we op tijd. Maar geen boot. Volgens het schema wat er hangt gaat hij om kwart voor. Foutje of nieuwe tijden? Hoe dan ook het geeft ons tijd om wat te eten voor de boot aankomt.

De pont brengt ons voor Nok. 70 in twintig minuten naar Leivag. Daar zien we meteen dat we nog op de goede weg zitten.

Het landschap is hier anders. Niet perse vlakker of minder stenig. Zelfs niet minder ruig. Maar wel meer gecultiveerd. Veel meer huizen en minder hoge bergen. En de weg gaat wat meer op en neer dan toen we langs de fjorden fietsten. Dat is ook wel te zien aan het aantal hoogtemeters van vandaag. Met al die bossen lijkt het op Zweden of Finland. Maar we zien ook stenen muurtjes en dat doet weer aan Engeland denken. De koeien tenslotte herinneren ons aan Nederland.

Het zijn allemaal eilanden en schiereilanden hier aan de westkust. Er loopt eigenlijk maar één grote weg die af en toe een aftakking heeft die dood loopt. Tegen alle weersvoorspellingen in hebben we een mooie dag vandaag. Veel bewolking maar warm en zelfs af en toe wat zon. We verheugen ons dan ook om vanmiddag weer de tent op te zetten.

Helaas mag het niet zo zijn. Ongeveer vijf kilometer voor de camping (de eerste sinds vanochtend) begint het te regenen. En niet zomaar regen maar de Bergense variant van Noorse regen. Dikke druppen in een dicht gordijn. Zo spoelen we richting camping met in gedachten toch maar weer een hutje. We schrikken nog even als er geen symbool voor hutjes staat, maar ze zijn er wel op de camping. De campingbaas heeft waarschijnlijk meelij met twee verzopen Nederlanders want we krijgen zelfs wat korting.

En daar zijn we blij mee want als we kijken bij de weinige tentplekjes die er zijn, soppen we in het gras. Daar waar je blijft staan vormt zich een vijvertje rond je voeten. Op de campings in dit deel van Noorwegen zie je zelden een tent staan. We snappen ook wel waarom. Meestal zijn het caravans met enorme vaste uitbouwen, veel groter dan de caravan. Zal wel met de reglementen te maken hebben.

Bij de camping hoort ook een haventje. Van boven ziet het er prachtig uit.

Tegen de avond komt de zon tevoorschijn en klaart het weer op. We hopen dat we morgen weer zo’n mooie dag krijgen. Want ondanks de bui zijn we erg tevreden met het weer. Want het stereotype beeld van Bergen en regen klopt wel volgens de mensen die we hier spreken. Dus we mogen echt niet klagen.

profiel-04-08

Getallen van de dag
Aantal kilometers: 76,9 (totaal 979)
Aantal hoogtemeters: 1066
Hutje op camping Vagenes (Nok. 500/€ 53,76)

0 gedachten over “4 augustus: Van Takle naar Haugland

1. Kees Swart zegt:

Weer een mooi reisverslag. En herkenbaar! In 2014 fietsen wij een groot deel van jullie tocht in de omgekeerde richting. Dat hutje op camping Vagenes zou heel goed een van de hutjes kunnen zijn waar wij toen bivakkeerden – ook in de regen. In ons eerste hutje bleek ’s ochtends de afvoer verstopt. Omdat het volgens de buienradar toen tot 12 uur hard zou plensen, kregen we een ander hutje voor de rest van de ochtend. De campingbaas ging direct aan de slag: in de stromende regen groef hij een gat om het riool bloot te leggen. Om 12 uur stopte het inderdaad met regenen…