Vrijdag 4 augustus: Van St. Palais-sur-Mer naar Rochefort

Let’s wander where the WIFI is weak.

kaart-04-8

St. Palais is echt mooi en heel mondain. Meer badplaats als dit kun je niet krijgen. Het vakantiegevoel druipt eraf. Overal zonnige mensen, gebruind en gezond. Je struikelt over de hardlopers en iedereen kijkt blij. Dit valt me op als we er weer uit fietsen. Ondanks dat het zwaar bewolkt is. De voorspelling was de hele dag regen, maar ik heb de tent droog in kunnen pakken.

Toen we aan deze kant kwamen dacht ik dat de hele kust uit rotsen zou bestaan. Maar het blijkt alleen dit deel te zijn. Volgens internet is het een mysterieuze rots. Maar het kan ook zijn dat Google translate dit ervan maakt.

We komen langs de vuurtoren Tete de Negra. Op de een of andere manier had ik andere verwachtingen bij zo’n naam. In elk geval een bruine bovenkant of zo. Maar hij is gewoon rood.

De route leidt ons langs de boulevard en de stranden. Aan de ooh en aah kreetjes van Mevr. van der Veeke te horen geniet ze erg van dit landschap. Er staat zelfs een bordje dat het tres difficile gaat worden. Een kolfje naar onze hand. Het is een mooi geaccidenteerd stuk met prachtige uitzichten naar zee.

Na la Palmyre gaan we weer het bos in. Het is hier een ander soort bos dan in het eerste deel. Daar waren het voornamelijk productie naaldbomen. Hier zie je meer variatie aan bomen, waaronder veel loofbomen. Ook komen we steeds dezelfde mensen tegen. Een jongen meet veel te grote vuilniszakken, die flapperen. En een jong stel op een tandem die steeds giechelen. Met hun spelen we een hele tijd haasje over.

In de buurt van Ronce-les-Bains komen we overal bassins met water tegen. De bordjes geven uitkomst. Dit is het gebied van de huitres (oesters) en garnalen. Hier moeten we ook la Seudre oversteken ze hebben daarvoor een grote brug aangelegd. Gelukkig niet te steil.

Als we de route volgen, dan gaan we veelal om de plaatsen heen. Het is veel leuker om er doorheen te gaan. Dat doen we bij Marennes. Hier staat de St. Peters kerk. Met zijn 85 meter is het de hoogste toren van Charente-Maritime volgens Google is hij meerdere malen platgebrand, iets wat me best een uitdaging lijkt met zo’n stenen gevaarte.

Daarnaast is Marennes vooral bekend van de groene oester. Het is een soort merknaam geworden, net als Cognac. Ik had er nog nooit van gehoord (de oester dan, cognac is me wel bekend. Zit alcohol in hè…)

2017-08-04 13.16.17

Hierna volgt een stuk door moeraslanden. Soms is het net Nederland. Weilanden met koeien, alleen zakken ze hier wat weg. Bij iedere koe staat een wit vogeltje. Je kunt zien dat hier vroeger ook oesters gekweekt werden vanwege de bassins. Ik vermoed dat de eb en vloed hier niet meer komt. Het is helemaal verlaten. Voor ons komt dat goed uit want het  begint harder te regenen en bij een verlaten boerderij kunnen we even droog zitten om wat te eten en drinken.

Vanaf Bellevue komen we langs een kanaal, ze hebben een voie verte, een oud treintraject, omgebouwd fietspad. De stations staan er nog. Is voor ons wel fijn, want dan hoeven we niet echt hard te klimmen.

In St. Clement worden we nog even naar een oude bron gelokt. In Frankrijk doen ze niet aan bordjes met uitleg. Alleen de geldschieters worden even genoemd.

Bij Tonnay-Charente gaan we onder een grote hangbrug door. Het stadje is vrij oud en er staan veel oude gebouwen. Via de rivierkade en het centrum gaan we door naar Rochefort. Dit is een drukke weg met veel industrie. Het lijkt wel of iedereen naar Rochefort wil. Later zien we dat dit klopt. Er is een muziekfestival.

De camping die we zoeken ligt iets van de route af. We hebben een route langs de haven. Hier ligt ook de Hermione. Het schip waarmee Lafayette naar Amerika ging. Hiervan zagen we een paar dagen geleden het Vrijheidsbeeld. Er is een hele expositie en een nagebouwd speelschip voor kinderen.

Bij de camping worden we verrast door de prijs. Kijk, zo kan het ook. Eindelijk weer eens een tentenveldje. Daar hebben we een mooi plekje. Er is schoon en ruim sanitair en gratis wifi. En dat allemaal voor maar €7,32.

’s Avonds lopen we nog even de stad in. Het ziet er hier wat vervallen uit. En het is geen bruisend uitgaanscentrum. Op de markt zijn twee brasseries waar gegeten en gedronken wordt. Wij doen er nog een drankje en overdenken de dag. Er is weer geen reden om ontevreden te zijn.

Getallen van de dag
Aantal kilometers: 83,5 (totaal 527)
Aantal hoogtemeters: 260
Afstand (hemelsbreed) naar Baflo: 986
Camping municipal le Rayonnement (€ 7,32)

3 gedachten over “Vrijdag 4 augustus: Van St. Palais-sur-Mer naar Rochefort

1. willem zegt:

Mooie foto van dat oorlogschip. Misschien is onze Michiel de Ruyter wel van af dit schip beschoten. Alhoewel wij mooiere spiegels op het achterschip hadden.
    Jammer van de regen Hans.