Van Walcheren naar het Wad (3)

Donderdag 3 juni 2021
Zierikzee – Willemstad (67 km)

We zijn op tijd weer op pad, de regen van gisteren heeft het nauwelijks afgekoeld. Wel is alles nat en omdat ze gisteren het veldje gemaaid hebben, zit alles onder het gras. Zo pak ik een half voetbalveld in met de tent. Maar goed, dat droogt wel weer en dan klop je het er zo af.

Zo hoog stond het water!

Schouwen-Duiveland

Wij vervolgen onze weg langs de zuidkant van Schouwen-Duiveland. Daar komen we het Watersnoodmuseum tegen. Het museum is gesloten, hetzij door de lockdown, hetzij door het vroege tijdstip. Jammer, we hadden er graag willen kijken. Het kunstwerk dat aangeeft hoe hoog het water stond in 1953 is indrukwekkend. Onvoorstelbaar. Het museum is gehuisvest in caissons die gebruikt werden om de gaten in de dijk te dichten. We nemen ons voor om een keer terug te komen voor het museum.

Iets verderop komen we langs Viane, een verdronken dorpje. Mooi gevisualiseerd met een schilderij. Er is later een huis met een prachtig uitzicht op gebouwd. Vroeger was hier een haventje, met veer naar Tholen, en een kapelletje. De post voor het hele eiland kwam hier aan. Met de watersnoodramp werd het weggevaagd. Een andere ramp vond hier later plaats. Minstens net zo triest.
We fietsen verder langs het water naar Bruinisse. Opeens komen er zomaar wat mannen uit het water lopen. Je verwacht het niet maar hier wordt veel gedoken. De auto zien we niet want staat aan de andere kant van de dijk. Dat maakt verrassing des te groter.

Bruinisse ligt op de oostpunt van Schouwen-Duiveland. We gaan het dorp in om boodschappen te doen. Het is in de oorlog nogal plat gebombardeerd. De wederopbouw vind ik er niet uit zien. Een smakeloze verzameling blokkendozen ondanks dat het op ‘mooiste dorpen van Nederland’ staat. Met geld is blijkbaar alles te koop.  Bruinisse is de mosselstad van Zeeland. Er worden grote hoeveelheden van deze schelpdieren gekweekt. Vroeger met mosselzaad van hier. Na de bouw van de Grevelingendam moest het zaad uit de Waddenzee komen.

Over de dam

De Grevelingendam voelt helemaal niet als een dam. Hij is vrij breed en er is een bos en een recreatiegebied aangelegd waar we doorheen fietsen. Bijzonder is dat we flamingo’s in het Grevelingenmeer zien. Dit meer is ontstaan toen Grevelingendam en de Brouwersdam gebouwd zijn. Door de Brouwerssluis wat open te zetten wordt het water zout gehouden.

Op de Grevelingendam doen we bij een vreemd kunstwerk een geocache. Uit de informatie lezen we dat het kunstwerk helemaal geen kunstwerk is. Deze dam is gebouwd met een kabelbaan. Via de kabel lieten ze, vanaf een hoogte, stenen vallen op de plek van waar de dam moest komen. Het bouwen van de dam duurde wel zeven jaar want niet alles zat mee. Of beter gesteld, alles zat niet mee. Een van de kabelankers is hier als monument achtergebleven. Zo steken we elke keer wat nieuws op.

Goeree-Overflakkee

Voor de tweede keer zijn we op Goeree-Overflakkee maar nu aan een heel andere kant. In het dorp Oude-Tonge staan we even stil bij een monument. Hier zijn tijdens de ramp de meeste slachtoffers gevallen, zo’n 10% van de bevolking. De rest van de route over Goeree-Overflakkee is vrij saai. Weinig te zien en we moeten een stuk omrijden omdat ze met de dijk aan het werk zijn. We stippen even Ooltgensplaat aan en verlaten Goeree-Overflakkee weer via het Hellegatsplein, een naam die ik ken van de filemeldingen van vroeger.

Trekkerfile.

Bij de Volkeraksluizen blijven we even kijken. Door de bouw van de Volkerakdam werd de waterverbinding tussen Duitsland en Antwerpen afgesloten. Deze sluizen moesten dat probleem oplossen. Dat deden ze ook maar het bleek drukker te zijn dan gedacht dus er zijn nog wat sluizen bijgebouwd. Op dit moment is het een van de drukste binnenvaartsluizen van Europa. Waarschijnlijk hebben ze hier ook wat verkeerd gedaan want ik zie dat er een boerenprotest aan de gang is.

Brabant

Hiermee verlaten we Zeeland. We zijn onder de indruk van deze provincie en besluiten in het najaar nog een keer terug te komen met ons busje om alle eilanden nog eens rustig over te fietsen. In Brabant struikelen we meteen over Willemstad. Deze vestingstad is natuurlijk door Willem van Oranje gesticht maar er was al duizenden jaren eerder bewoning in dit gebied. Dit weten ze omdat bij de aanleg van de deltawerken een houten beeldje is gevonden van die ouderdom. De maker had duidelijk zijn cursus houtbewerking niet afgemaakt. Als ik zoiets gemaakt zou hebben, dan had ik het ook weggegooid.

Maurits, de zoon van Willem, gaf de stad zijn zeven punten, een voor elke provincie die zich had aangesloten om tegen de Spanjaarden te vechten (ook Groningen zat hierbij). De vesting is daarna nog een paar keer uitgebreid en pas in 1926 verloor het zijn militaire functie. Het zou een prachtig stadje kunnen zijn als er niet zoveel blik had gestaan. Werkelijk overal rijden auto’s en staan auto’s geparkeerd. Het lijkt wel of de files van het Hellegatsplein nu hierheen zijn verplaatst. Het lukt me nauwelijks om een redelijke foto te maken. Zo jammer dit.

De hengel kan uit.

Bij Bovensluis zoeken we de camping op. Die ligt mooi langs de route en blijkt een viscamping te zijn. We krijgen een plaatsje langs het water. Eerst drogen we de tent even en het gras valt er inderdaad zo af. De plek heeft een plekje om de tent op te zetten en een plek om te vissen. Ik had zo ons avondeten bij elkaar kunnen vissen maar ik heb geen hengel bij me. Toch maar eens in de uitrusting doen want je kunt er ook mee geocachen.

Als we ’s avonds over de camping lopen, blijkt hij bijna groter te zijn dan Baflo. Het grootste deel bestaat uit vaste plaatsen waar ze een wedstrijd hebben gedaan wie het meest wanstaltige schuurtje erbij kan bouwen. Iedereen had de eerste prijs. Een deel van de camping bestaat uit huisjes die voornamelijk afgehuurd zijn door Polen, Tsjechen en ander Oostblokvolk. Maar niet door elkaar heen want dat botert niet, vertelt de campingbeheerder ons. Gelukkig zijn ze vrij rustig en worden we er niet wakker van ’s nachts.

4 gedachten over “Van Walcheren naar het Wad (3)

1. Heleen van Wijnen zegt:

Wij zijn 14 dagen terug van Vlissingen ook naar Willemstad gefietst. Over de Zeelandbrug. Maar over de zuidkant van Schouwen hebben we ook vaak gefietst. Op de camping stonden we denk ik op dezelfde plaats. Leuk om te lezen! Vandaaruit zijn we naar Gorinchem gegaan. Ik ben dus best benieuwd naar jullie volgende rit!

2. Gert zegt:

In een reclame voor echte boter van voor de eeuwwisseling oppert de cabaretier Bavo Galema dat een koe een haas zou vangen met een hengel. Het is dat je geen koe bent anders zou je een extra reden hebben om je fiets uitrusting met een hengel uit te breiden.