Zondag 13 juli
Etappe 1 : Barjac - Anduze

Overal waar ik kom is de kopgroep twee, drie, vier minuten eerder geweest - alsof ik steeds een krant krijg met de voorpagina eraf gescheurd.
(uit Tim Krabbé, de Renner, kilometer 15-25, p. 21)

Gisterenavond zijn we met het tikken van de regen op de tent in slaap gevallen. Vanochtend is het gelukkig weer droog en schijnt het zonnetje zelfs. Vandaag de eerste echte etappe en al snel blijkt dat vrouwe Fortuna vanochtend vroeg al ver voor ons vertrokken is. We zullen veel pech hebben vandaag en dat begint met de kies klachten van Saskia. Daarover morgen meer.
Een vertrekdag is als de opruiming bij de Bijenkorf. Je loopt met je rolletje tussen de tenten door naar het toilet en als je terug komt loop je over een leeg veld en zit alles al bijna in de auto.

We zijn vrij vlot weg. Lisa fietst vandaag met ons mee. Steven zien we slechts sporadisch onderweg. Hij fietst meestal met zijn ´chick-squad´ apart.
Het eerste deel loopt langs grotere wegen . We passeren wat lavendelvelden die heerlijk geuren en zonnebloemen die adorerend richting de koperen ploert staan. De dorpjes die we passeren lijken allemaal wel middeleeuws. Deels door de oude stenen, maar ook vaak door de staat waarin de huizen verkeren.
Bij St. Jean de Maruejols ligt een schatkist (GCW9YM) die we doen. In het dorpje fietsen we wat omhoog en de schat is snel gevonden. Ondertussen worden we wel gepasseerd door iedereen, maar dat zal vaker gebeuren.
Het is lekker rustig op de weg en de uitzichten verschillen zo van de thuis omgeving dat we flink genieten. Alleen de motorclub besloot vandaag ook een tochtje te maken. Een bonte stoet van Harleys en apehangers komt voorbij.

Iets verderop hebben we de tweede pech van de dag. Saskia valt om en komt op haar knie terecht, die flink gaat bloeden . Gelukkig heb ik een volledige EHBO set in mijn tas, maar het is een moeilijk te stelpen wond.
Voor de derde pech hoeven we niet lang te wachten. Tijdens een afdaling zie ik mijn GPS van het stuur af vallen. Hij stuitert even over de weg en dan de bosjes in. Aangezien ik net zo´n 50 km/u ga, duurt het even voor ik stil sta en vindt hem dan maar eens weer. Saskia en Lisa zijn al vooruit, dus ik moet alleen zoeken. Ik kan hem niet vinden. Na een tijdje komt Lisa terug omhoog fietsen en helpt me mee zoeken. Ze vindt hem bijna meteen en hij doet het ook nog. Toch nog een geluk bij een ongeluk.

Uit de verte zien we Vézenobres al in de hoogte liggen. Het schijnt een mooi dorpje te zijn, maar we moeten er wel flink voor klimmen. De beloning zijn een paar straatjes waar de tijd heeft stil gestaan en een prachtig uitzicht over het land.

Uitzicht vanaf Vézonebres

Iets verderop is de stop , waar we als laatste aankomen en vertrekken . Hierna is het nog een klein stukje naar Anduze. Van het dorp zien we helaas niets want we slaan meteen af richting St. Jean du Gard. De camping Cevennes-Provence ligt op een heuvel en het laatste stukje is nog even steil klimmen. We tikken bijna 71 kilometer af en 686 hoogtemeters.

Bij de camping is het altijd weer spannend. Is er veel of weinig ruimte? Kunnen we een beetje gunstig staan?
De camping is héél groot met terrassen op verschillende hoogtes. We staan in een lange laan en er is weinig ruimte meer voor de tent. We zetten hem aan het einde van een pad op, maar als we de rest van de spullen halen, wordt hij net zo hard weer afgebroken door de campingbaas. We hebben de pech dat we ergens staan waar we niet mogen staan. Monie gaat in onderhandeling en weet toch nog een mooi extra plekje te regelen. Is het toch nog goed gekomen.

Na een lauwe douche schuiven we aan tafel. Het eten staat in het teken van de salades. We beginnen met een komkommerbootje met tonijnsalade. Het hoofdgerecht bestaat pasta met gehakt-groente saus en een Griekse salade. En als toetje een…fruitsalade.
Op de camping is het feest en schalt de muziek over de velden. Er is genoeg te doen en als we rondlopen blijkt dat veel Nederlanders de weg hierheen gevonden hebben. Gelukkig hebben we er weinig last van want we vallen zonder problemen al snel in een diepe slaap.