Pelgrimsreis 2019
Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Portugal - Spanje -
Frankrijk - Duitsland - Luxemburg - Belgie - Nederland

2019 is een keerpunt in ons leven. Beide niet gebonden aan werk, kunnen we eindelijk de grote reis maken waar we al jaren naar hunkeren. De Camino naar Santiago staat al lang op ons lijstje. Die doen we eerst. Hiervoor gebruiken we de St. Jacobs fietsroute van Clemens Sweermans. Daarna willen we langs de Portugese kust afzakken. Hier zijn geen routeboekjes voor en ik maakt zelf een route op basis van ervaringen van anderen. Lissabon is het zuidelijkste punt en vanaf daar gaan we weer naar het noorden toe. Hiervoor gebruiken we de Ruta Iberica die, via midden Spanje, richting Barcelona gaat. We komen tot Zaragoza en daar nemen we de trein naar Figueras. Vanaf hier fietsen we weer over de Pyreneeën tot Avignon. Hiervoor gebruiken we een deel van de Barcelona route. In Avignon pakken we de trein naar Mulhouse, bij Basel. Het eerste deel van de Rome route brengt ons in Maastricht en vanaf hier heb ik weer een eigen route gemaakt tot Baflo. Op 25 april vertrekken we. Totaal fietsen we 140 dagen waarin we bijna 7000 kilometer doen. Het is een prachtige reis die onze verwachtingen overtroffen heeft.

We vertrekken eind april en gaan eerst van Baflo naar Santiago de Compostella. Hiervoor gaan we via de Waddenkust naar Stavoren. Daar pakken we de pont naar Enkhuizen. Want beide dijken zijn een tijdje afgesloten voor fietsers. Door Noord-Holland gaan we naar Haarlem waar de Santiago route begint. Naar Santiago en Finisterre is bijna 3100 kilometer en hier doen we 58 dagen over. Nederland zijn we zo uit, België zo door en dan een hele tijd door Frankrijk. Het weer is matig. Fris en veel regen maar het is heerlijk om onderweg te zijn. Bij de Col de Somport gaan we de Pyreneeën over. Vanaf dan zitten we in Spanje en is het weer een stuk beter. Ook komt hier het hele pelgrimsgebeuren op gang wat het reizen heel gezellig maakt. En Spanje verrast ons. Wat een fijn land om te fietsen. De aankomst in Santiago is niet zo'n hoogtepunt als we verwacht hadden. Wat dat betreft is Finisterre meer een mijlpaal. Het eerste deel zit erop.

Frankrijk is koud en nat,

Op de Col de Somport, bijna in Spanje.

Aangekomen in Santiago.

Finisterre.

Hierna zakken we af langs de kust van Portugal. Was Spanje mooi, Portugal is een plaatje en de kust een paradijs. Ruige branding, goudgele stranden en prachtige vissersdorpjes. We houden een stop bij Porto en fietsen dan door naar Sintra, iets boven Lissabon. Dan zijn we een kleine week. Portugal heeft ons hart gestolen en we willen hier zeker terug komen

Veel zon, zee en strand.

Porto.

Sintra.

Lissabon.

Vanuit Lissabon gaan we weer naar het oosten. Eerst nog een stukje Portugal, maar al snel zitten we in Spanje. Het is hier droog, heet en leeg. Een bijzonder landschap waar we ook weer van genieten. De hitte is meestal te doen, maar soms verlangen we naar de koelte. We zien weer prachtige plaatsen zoals Badejoz, Guadalupe, Segovia en Zaragosa. Daar nemen we de trein naar Figueras, iets boven Barcelona en iets onder de Pyreneeën. Voor het gevoel zijn we daarna op weg naar huis.

Verrassende wegen.

Guadalupe.

Hitte en droogte.

Segovia.

We gaan de Pyreneeën over via een lage naamloze pas en komen dan weer in Frankrijk. Noordwaarts gaan we naar Avignon. Even tikken we de Middelandse zee even aan. In Avignon blijven we een paar dagen in een comfortabel appartementje in het centrum. Dan nemen we de trein naar Mulhouse (iets onder Basel). Tot nu toe reisden we zo traag dat je het landschap langzaam zag veranderen. Maar nu zitten we ineens in de vakwerkhuizen en de velden met druiven. Dit is ook mooi en we houden goed weer. Steeds maar noordwaarts brengt ons in Aken en dan zijn we ineens weer in Nederland. En dat merken we gelijk aan het weer. Vrienden fietsen een stukje mee en Nederland is zo klein dat we na een week weer thuis zijn. Het lijf is moe maar het hoofd is vol met prachtige herinneringen.

De duivelsbrug.

Le pont d'Avignon.

Kleurige huisjes in Eguisheim.

Hoera, weer thuis!

Hieronder kun je de gereden route zien in Google maps. Je kunt hier ook tracks downloaden maar je kunt beter de bestanden verderop gebruiken. Dat bevat naast de tracks ook campings en andere interessante plaatsen.

Op deze pagina krijg je een overzicht van de reisdagen. Hierop staan wat gegevens van de dag en kun je, per dag, een link vinden naar het reisverslag. Ook dit jaar verwijs ik naar de blogs die ik onderweg schrijf. Dit betekent wat heen-en-weer klikken, maar het scheelt mij ontzettend veel werk. Mocht je de tekst, zonder plaatjes, off-line willen lezen, dan kan dat ook. Je kunt deel 1 (Baflo - Finisterre), deel 2 (het Iberisch avontuur) en deel 3 (Huiswaarts) als pdf downloaden.

Normaal maak ik een info boekje, een gpx file en een reisschema van de vakantie. Omdat deze reis was langer was, heb ik het gesplitst in delen. Hieronder kun je per deel de informatie downloaden.

Het infoboekje bevat de hoogteprofielen, het reisschema en soms wat informatie die ik gevonden heb. Het infoboekje van Portugal is het meest uitgebreid. Het reisschema geeft een overzicht met alle (grotere) plaatsen waar je doorheen komt en hun onderlinge afstanden. Ook staat hierin waar een camping en en wat de afstand tot de volgende camping is. En wat extra informatie zoals ponttijden. De afstanden zijn gebaseerd op de oorspronkelijke tracks. Die staan in de file met geplande routes. Hierin staan ook de campings langs de route. In realisatie vindt de de gereden routes en waar we overnacht hebben.

Deel infoboekje Reisschema geplande routes realisatie routes
Santiago link link link link
Portugal link link link link
Ruta Iberica link link link link
Barcelona link link link link
Rome link link link link
Nederland   link link link

Bij de route heb ik gebruik gemaakt van onderstaande gidsjes. Ik kan je alleen maar aanraden om ze aan te schaffen als je een van deze routes gaat rijden. Ze bevatten achtergrondinformatie over de routes en plaatsen waar je komt. En informatie voor overnachtingen. |En zonder dit soort routemakers zijn er geen routes. Dus gewoon doen.

Tenslotte, zelf ben ik gek op cijfertjes en statistieken. Op deze pagina nog wat informatie over de kilometers, hoogtemeters en snelheden in grafieken.

Hans van der Veeke
Maart 2020

Om terug te gaan naar de fietssite van Hans, klik hier.

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, schroom dan niet om me te mailen. Dit kan op het volgende adres:

Wellicht ten overvloede: Alle foto's en teksten op deze site zijn (c) 2020 van Hans van der Veeke, tenzij anders vermeld.
Mocht je wat willen gebruiken, overleg dan eerst met mij!